Debatt. .

2020-02-15 08:50
Då vi har en tågboom just nu bör väl samhällskrafterna läggas där kan tyckas - konsumenterna vill åka tåg, då ska vi hjälpa dem med det, menar debattören.  Bild: Shutterstock
Då vi har en tågboom just nu bör väl samhällskrafterna läggas där kan tyckas - konsumenterna vill åka tåg, då ska vi hjälpa dem med det, menar debattören. 
Puffetikett
Dagens ETC

Låt små flygplatser gå i graven

Om marknaden, alltså vi, väljer tåg framför inrikesflyg borde vi låta flygplatserna gå i graven. Men istället ger regionerna och kommunerna konstgjord andning till sina små flygplatser.

Nu är det dags att låta marknaden styra och samtidigt göra miljön en tjänst, skriver Madeleine Norman.

Kalmar Region köper förlustbolag.

Det borde vara titeln på det beslut som togs av Regionfullmäktige i Kalmar i början på februari. Kalmar Öland Airport, precis som andra regionala flygplatser, kan inte längre stå på egna ben. Jag är inte råkapitalist men är på god väg att bli ekonom samt är redan miljövetare och mantrat man får höra hela tiden är att marknaden ska styra samhällets utveckling. Faller konsumenterna bort från ett bolag då ska man istället fokusera på alternativen.

Då vi har en tågboom just nu bör väl samhällskrafterna läggas där kan tyckas – konsumenterna vill åka tåg, då ska vi hjälpa dem med det. Att det är en vinst för miljön också är ingen nackdel. Många småorter vill även ha tågstopp i sina lokala samhällen vilket skulle förbättra infrastrukturen och kollektivtrafiken ute på landsbygden, något som regionala intressen bör verka för om man menar allvar med det populära mantrat ”hela regionen ska leva”.

På nationellt håll vill man satsa på höghastighetståg som inmatare till storstäderna – något som går att göra då statsskulden är låg och skulle gynna oss som bor ute i Sveriges ytterkanter med.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Samtidigt så ger regioner och kommuner konstgjord andning till sina små flygplatser. Flygplatsen i Sälen till exempel, är du näringsidkare där så betalar du en viss procent till flygplatsens fortsatta levnad – trots att du kanske inte själv utnyttjar den i din verksamhet.

I Blekinge har vi det ökända flygfältet Ronneby Airport – ökänt på grund av PFAS-skandalen – men det borde vara lika ökänt för att Ronneby kommun ändrar sin resepolicy så att anställda i första hand ska ta flyget, samma sak vill de styrande i Region Blekinge. En resepolicy syftar till att minska transporternas påverkan på miljön – att då ge sina anställda i uppdrag att välja det mest utsläppsrika transportsättet borde ge en huvudbry.

Det är som att man inte längre litar på marknaden och dess krafter, för att tåg är ”opålitligt”. Tåg har varit opålitligt på grund av att man inte satsat på det men nu växer intresset rejält bland medborgare. Så nu är det dags att ta chansen. Låt oss slippa förlustaffärer – både för miljön och ekonomin.

Madeleine Norman 
Miljövetare och ekonomistudent