Klimat.

2020-09-24 12:15
Segelfartyget Oceanbird. Bild: Wallenius marine
Segelfartyget Oceanbird.
Puffetikett
Dagens ETC

Här är segelfartyget som ska frakta 7 000 bilar

Segelbåten är tillbaka som fraktbåt i ultramodern tappning. Det nya fartyget Oceanbird ska frakta 7 000 bilar med enbart vindkraft.

– Jag blir bara mer och mer övertygad om att det här är vägen framåt, säger Jakob Kuttenkeuler vid KTH.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Kan en båt som drivs av vind ersätta stora fossildrivna fartyg för att frakta bilar? Ja, hoppas forskare på KTH som tillsammans med rederiet Wallenius och marinteknikföretaget SSPA håller på att nå drömmen – sjösättningen av nya segelbåten Oceanbird.

– Vi tror att det är dags att segla fossilfritt med riktiga fraktfartyg, säger Jakob Kuttenkeuler, professor i marina system vid KTH.

Han berättar att de inte bara ville ha segel eller rotorer för att få lite hjälp av vinden utan att de ville segla på riktigt.

– Man hade kunnat tänka sig solceller men det finns mest energi i vinden därute på de här rutterna, förklarar han.

Fem gigantiska segel

Båtens design har i nuläget fem segel på vardera 80 meter. Den är dubbelt så hög som en vanlig segelbåt och med sina 105 meter över havsytan kommer den bli ett av världens högsta fartyg.

– I början var jag inte säker på att vi skulle kunna ro hem ett sådant fartyg. Jag såg att det fanns oklarheter kring säkerheten och hastigheten. Men nu när vi jobbat med det här ett tag blir jag bara mer och mer övertygad om att det här är vägen framåt. Det är absolut görbart!, säger Jakob Kuttenkeuler.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Hur ligger ni till i projektet?

– Nu finslipar vi våra modeller och vår design. Vi har byggt simuleringsverktyg för nästan allting. Nu håller vi på att optimera. Och ger oss på reglertekniken. Hur ska ett sådant fartyg styras och regleras? Alla segel ska styras individuellt, och fartyget ska ha fenor under vattnet.

Sparar stora utsläpp

I nuläget är det ungefär 450 stora fartyg som fraktar fordon mellan kontinenterna. Varje dygn förbränner ett sådant fartyg 40 ton fossilt bränsle.

Sjöfarten står för två procent av koldioxidutsläppen globalt. Enligt FN:s sjöfartsorganisation ska sjötrafikens utsläpp vara halverade fram till 2050. Med den nya segelbåten beräknas utsläppen minska med 90 procent.

Nackdelen med det nya fartyget är att den är långsammare. I stället för en restid över Atlanten på sju, åtta dagar beräknas den rutten ta tolv dagar med Oceanbird. Men Jakob Kuttenkeuler tror att tiden är inne för lite långsammare frakter.

– Fram till idag har det ju varit en konkurrensfördel att köra fort på sjön men nu tror jag att det finns en marknad som är villig att acceptera att vi seglar aningen långsammare än tidigare om miljövinsten är stor, säger han.

När kan vi se de här lastbåtarna ute på havet?

– Det finns en dröm om att vi ska se en sådan här båt segla år 2024. Men det är naturligtvis många affärsbeslut på vägen dit.

800dagar

Oceanbird

Det första vinddrivna lastfartyget.

Båtens design har i nuläget fem segel på vardera 80 meter.

Projektet har fått pengar från trafikverket. Rederiet Wallenius har också gått in med egna pengar.

Oceanbird har 90 procent mindre utsläpp än vanliga fraktbåtar.

Fartyget rymmer 7 000 bilar.

Wallenius är redo för att ta emot beställningar av fartyget redan nästa år.

2024 är planen att det första fartyget ska frakta bilar.

Källa: Wallenius