Kultur & Nöje.

2020-09-25 13:24
Syskonen Charli och Dixie D’Amelio går över till Triller, en konkurrent till Tiktok.  Bilder: Tiktok
Syskonen Charli och Dixie D’Amelio går över till Triller, en konkurrent till Tiktok. 
Puffetikett
Dagens ETC

Tiktok-kändisarna går över till konkurrenten – efter Trumps order

De är Tiktoks kändaste ansikten och följs tillsammans av 125 miljoner.

Nu går syskonen över till konkurrenten.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

USA:s president Donald Trump gav för bara några veckor sedan order om att förbjuda den kinesiska videoappen i landet. Efter att de amerikanska företagen Oracle och Walmart föreslås gå in som ägare i ett nytt Tiktok, Tiktok Global, har nu presidenten godkänt att appen får fortsätta sin verksamhet i USA. Men hoten om att bannlysa appen har fått stjärnorna att se sig om efter alternativ.

Systrarna Charli och Dixie D’Amelio, som tillsammans har omkring 125 miljoner följare vilket gör dem till världens kändaste Tiktok-kändisar, berättade nyligen för sina fans att de skulle börja publicera sitt material på Youtube och Instagram till följd av presidentens hot om att förbjuda appen.

Nu har de båda syskonen dessutom signerat ett avtal med Triller, en konkurrent till Tiktok.

– Vi är otroligt stolta över att kunna välkomna familjen D’Amelio i Trillerfamiljen med öppna armar, skriver Trillers talesperson Bobby Sarnevesht i ett uttalande.

I uttalandet citeras även syskonens pappa, Marc D’Amelio:

– Vår familj ser fram emot att dela vårt eget spännande och unika innehåll genom de här funktionerna, säger han.

Familjens Tiktok-följare kan dock pusta ut. Innehållet kommer inte publiceras exklusivt på Triller, utan kommer även fortsättningsvis kunna följas på Tiktok.

Större än Kardashians

Redan i somras rapporterade SvD Näringsliv att syskonen tjänade 48 000 dollar per postat inlägg. Sedan dess har de fortsatt att stiga i popularitet. Charli, den 16-åriga, yngre av systrarna, har bara på ett år skaffat sig 87.2 miljoner följare, medan tre år äldre Dixie idag har omkring 38.1 miljoner. Detta gör dem till större internetprofiler än familjen Kardashian.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev